close

336

深夜食堂 00:23 出爐之
美味「香蕉巧克力核桃蛋糕」
滿屋的蛋糕香氣(^_-)
當然不是人妻我做的!
老公太有才啊〜〜〜我真的要去面壁思過才行!

這裡的台灣太太們廚藝各個精湛,又經常舉辦下午茶聚會;每次聚會都要準備自己的拿手點心和大家分享,一想到要準備自己的拿手點心我就頭痛!因為我真的是個甜點殘障啊!(註1)每次的聚會總是到外頭買點心去參加,心裡頭總是在想別人一定覺得我很沒誠意。但是,我對點心製作就真的是很恐懼和排斥,對於得按部就班製作的點心我更是興趣缺缺,這回腦筋還動到老公的頭上,請老公幫忙製作蛋糕。沒辦法啊!剛好有個小組聚會在我家,每次聚會時都是大家帶拿手點心來有點太不好意思,因此晚上10點時我終於忍不住問啦!!『老公可以請你幫我烤個蛋糕嘛?明天家裡聚會要給大家吃的。』結果當然是被老公念了一頓,有誰在半夜烤蛋糕啊?!經不住我再三懇求,老公終於答應幫忙烤蛋糕:D

老公,我真是太感謝你啦!! 趕緊拿出預先買好的蛋糕材料,動手和老公一塊做蛋糕。老公先前只烤過蘋果派,這個香蕉巧克力核桃蛋糕是他第一次製做,然而有天份就是不一樣,他看著前幾天我們找的芬蘭蛋糕食譜(註2)依序照著做,哇賽,大成功!!香Q軟度適中,烤完後我們倆自己試吃了一小塊,滿意到嘴角上揚噗疵大笑,真的好美味呢,聚會上也大獲好評。(事後回想起來,夫妻倆一塊做點心蛋糕、一同分享成果,真的很有意思耶;更加讓人覺得夫妻生活不也就是如此嘛?一同協力合作,一同體驗成果^^ 說真的,老公做的蛋糕我覺得甚至比聚會上所吃過的蛋糕還好吃耶,哈!老王賣瓜自賣自誇。總是按部就班的老公,這點個性應用在點心製作上,真的超合適。)

333

『好像是芬蘭男人都會一兩樣甜點製作耶!!』
不知道這是不是芬蘭的傳統?但是好像真的是如此,幾次聚會中嫁給芬蘭人的台灣太太們聊到這個話題;不見得一定是甜點製作,但是芬蘭老公真的就是會自己弄個菜或點心,可能也跟〝學校教育〞脫不了關係吧?芬蘭男人都會打毛線了,我想弄個點心做道菜應該也難不倒他們-_- 呵呵。幸好,老公沒有太在意我不會煮菜這件事,不然往後的日子應該很難過!人妻我還是有認真努力在學習做菜和點心這件事的,給我個三五年時間,未來一定有所改善,請耐心等候喔!

 

註1

『甜點殘障』是這裡的一個台灣好友Irene給她自己和我這兩個不會做點心的太太索取的綽號,我們兩個都逃避做點心,每次遇到下午茶聚會就很苦惱。

註2
食譜取自
http://cebic.vuodatus.net/lue/2009/11/maailman-paras-banaanikakku

Monen vuoden tauon jälkeen - ihanaa, mehevää banaanikakkua! Tämä on ehdottomasti lempikakkuni, ohjeen olen saanut äidiltä, joka sai ikuisuus sitten sen ystävältään. Koska oli niin pitkä aika, kun olin tätä viimeksi tehnyt, olin unohtanut että rasvaa pitää laittaa vähemmän, kakusta tuli siis mielestäni liian rasvainen. Mutta ai että mikä maku, niin ihana! Tässä siis alkuperäinen ohje, suluissa muutokset joita tein.

2 kananmunaa    (2顆蛋)

2 kkp sokeria      (2杯糖)

2 banaania muussattuna (2條香蕉,打碎成泥)

2 tl leivinjauhetta  (2茶匙酵姆粉)

1 tl soodaa         (1茶匙蘇打粉)

2 tl vanilliinisokeria (2茶匙香草粉)

8 rkl kermaa (mittailin ruokalusikalla kermaviiliä ja kukkuraisina se teki 2 dl purkin kermaviiliä)   (8匙奶油)

200 g voisulaa (varmaan 100 g riittäisi myös, 150 g pelaa varman päälle) (200g奶油,小火融化)

2 kkp vehnäjauhoja  (2杯麵粉)

kanelia maun mukaan  (少許肉桂粉)

Sekoita kaikki aineet järjestyksessä isolla lusikalla kulhossa. Kuivat aineet voi myös sekoittaa keskenään, mutta toimii näinkin. Taikina on hyvin kuohkeata ja löysähköä. Voitele ja korppujauhota vuoka, kaada taikina vuokaan ja paista 200 asteessa n. tunti. Anna kakun jäähtyä kunnolla ennen kumoamista. Kakku on parasta jäähtyneenä ja maku paranee seuraavaan päivään mennessä, jos sitä siis jää...

Tämä kakku tekisi kauppansa ilman paistoakin, ihan älyttömän hyvää taikinanakin :D Mehevää, mehukasta, ihanaa. Tällä kertaa käytin ihan normaalia vanhaa metallista kakkuvuokaa, kun halusin korppujauhottaa kakun ja saada rapean pinnan :) Tästä voisi varmasti tehdä myös muffineja!

arrow
arrow

    LivinginFinland 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()